Stressmanagement

Stress managen is ….. je eigen humeurcoach zijn!

Voor je fysieke en mentale gezondheid is het belangrijk om een balans te vinden tussen inspanning en ontspanning, tussen dingen die moeten en dingen die mogen. Tussen negatieve en positieve gedachten.

Je bewust zijn van de waarde van rust, van de keuze die je kunt maken of je iets moet of mag, de waarde van de leuke momenten en de kleine successen waar je zelf regie op kunt hebben, dat is hard werken voor velen. Geleefd worden door de dagelijkse beslommeringen, door de drukte en jezelf vergeten. Dat gebeurt makkelijk als je een druk leven heeft, met baan, gezin, verplichtingen en zorg of als we met een definitieve gebeurtenis worden geconfronteerd.

Wat maakt dat we doen wat we doen, oftewel wat zijn onze patronen die onbevredigend zijn of waar we last van hebben en houden? Pak de regie op je gedachten en handelen en leer stapje voor stapje hoe je een gezond humeur houdt.

Stress management is KIJKEN naar STRESS en dit OMBUIGEN naar BALANS. Wees je eigen HUMEURCOACH!

Stress heeft verschillende aanleidingen ….

  1. definitieve gebeurtenissen in ons leven, zoals een sterfgeval, verlies van een baan, scheiding, verhuizing.
  2. situaties waarbij we geen adequaat antwoord hebben op de eisen die door onze omgeving aan ons gesteld worden, zoals werkdruk in onze baan, problemen in ons gezin of relatie, ziekte van onszelf of in onze naaste omgeving. Ook gebeurtenissen in de wereld kunnen eisen aan ons stellen.
  3. onze reacties op stressvolle perioden, zoals slecht slapen, roken, drinken, piekeren, kortom ons gedrag als reactie op stress waar we dan weer stress door ervaren.

Stress is …… een aanslag op ons centrale zenuwstelsel.

Stress is zowel een fysieke als een mentale respons op een onverwachte, bedreigende situatie. Ken je deze sensaties als je schrikt van iets, of er gebeurt iets wat je niet verwacht? Je hart gaat sneller kloppen, de adem zit in je keel, je krijgt het warm en je maag krimpt samen? Fysiek gebeurt er van alles. Bij stress gaat je sympathische (actie) systeem in werking. In je lijf wordt van alles in actie gezet om te reageren op stress: hart, longen, nieren, darmen, al deze organen gaan in de overlevingstand.

Mentaal gebeurt er ook van alles. In een fractie van een seconde zet je brein aan om óf te vluchten (flight) óf jezelf te verdedigen (fight) óf te verstijven (freeze).

Als de stress voorbij is, zorgt ons para sympathische (rust) zenuwstelsel dat we weer tot rust komen en dat onze organen kunnen herstellen.

Bij langdurige blootstelling aan stress heeft ons lijf, ons brein en ons hele systeem weinig of geen kans om te herstellen. We teren op onze reserves, die ook steeds minder worden. Uiteindelijk is de spreekwoordelijke emmer vol, stroomt over en is de rek volledig uit het spreekwoordelijke elastiek. Herstel hiervan is langdurig. Voorkomen is effectiever dan genezen.